Κινηματογραφική Λέσχη Σαλαμίνας - 9 & 11/11/2012

>> Τετάρτη, 7 Νοεμβρίου 2012






   
Η ΛΕΥΚΗ ΚΟΡΔΕΛΑ
DAS WEISSE BAND / THE WHITE RIBBON

του Μίκαελ Χάνεκε
με τον Ούλριχ Τουκούρ

Υπόθεση: Τα παιδιά, οι οικογένειές τους, ο πάστορας, ο δάσκαλος, ο γιατρός βρίσκονται όλοι στο επίκεντρο. Όμως, ανεξήγητα περιστατικά συμβαίνουν, κάτι σαν μια απροσδιόριστη τιμωρία, αναστατώνοντας τη ροή της καθημερινότητας. Ποιος βρίσκεται πίσω από όλα αυτά; Η ταινία αντιπροσωπεύει έναν ευφυή, σύνθετο στοχασμό πάνω στη γέννηση της βίας και την παρακμιακή πορεία της κοινωνίας, στις παρυφές του πολέμου που άλλαξε τον γεωγραφικό και ανθρώπινο χάρτη. 



Προβολή Παρασκευή 9 Νοεμβρίου, ώρα 20:30 
αίθουσα Δ.Μπόγρη Δημαρχείο Σαλαμίνας
 


_____________________________________________________________

 ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Η Βαθμολογία μου:
Η συγκλονιστική νέα δουλειά του Michael Haneke εξερράγη στο 62ο Φεστιβάλ Καννών!
Μια ιστορία συγκαλυμμένης βίας, που παρουσιάζεται με την μορφή της αφήγησης μιας μακρινής ανάμνηση από τον κάποτε νεαρό δάσκαλο ενός χωριού, μετατρέπεται από τον μεγάλο σκηνοθέτη, σε μια εκπληκτικά βαθιά και αφαιρετική αλληγορία πάνω στην γενιά που θα εκθρέψει λίγο αργότερα των φασισμό. Μέσα από την ωμή εικόνα με την οποία οι εσωτερικά διαρρηγμένες σχέσεις του συλλογικού νου ενός φαινομενικά πρότυπου αγροτικού οικισμού στις αρχές του αιώνα στην Γερμανική Κεντρική Ευρώπη , μας δίνουν να καταλάβουμε πως ο ίδιος θέλει να αντιληφθούμε το γραφικό παρελθόν, ως μια διαρκή πραγματωμένη βία! Βία απέναντι στις παρορμήσεις, βία απέναντι στις γυναίκες, συλλογική βία από την πλευρά των ανώτερων τάξεων προς τις κατώτερες έστω και καλυμμένης από παραδοσιακές γιορτές του θερισμού με άφθονη μπύρα να ρέει και φαγητό..." ("Δεν θα πεινάσετε σήμερα αφού δουλέψατε τόσο σκληρά !" λέει σε κάποια στιγμή στη γιορτή του θερισμού ο αρχι-πατριάρχης Βαρόνος).


Σε αυτό το χωριό με τα τόσα ένοχα μυστικά, όπου: πνευματικοί ταγοί-ιερείς, δένουν τα παιδιά τους στα κρεβάτια για εξαγνισμό, των εφηβικών παρορμήσεων τυλίγουν λευκές ταινίες γύρω από τα μπράτσα τους για να θυμίζουν την αγνότητα που κατακτάται μέσα από την τιμωρία, παιδάκια που δολοφονούν μικρά ζώα για να εκδικηθούν τους πατέρες τους, τη στιγμή που κάποιοι από αυτούς και μάλιστα μορφωμένοι και σεβαστοί όπως ο γιατρός κακοποιούν σεξουαλικά τις κόρες τους, μια σειρά από ανεξιχνίαστα γεγονότα, (Θάνατος μιας αγρότισσας, μια φωτιά, ο βαρύς τραυματισμός σε στημένο ατύχημα του γιατρού, το μαστίγωμα και η κακοποίηση του μικρού γιου του Βαρόνου από αγνώστους, αλλά και η ακόμα χειρότερη μοίρα του διανοητικά καθυστερημένου γιου της οικονόμου του γιατρού), έρχονται σαν υποδείξεις μιας αρρώστιας και ενός σκοταδιού που το πνεύμα της γρήγορα θα διαλύσει για μια πεντηκονταετία ολόκληρη την Ευρώπη! Ερωτήσεις που η απάντηση τους παρά τις προσπάθειες του νεαρού και καλοπροαίρετου δάσκαλου, διαμορφώνονται, τραντάζουν τα θεμέλια και τις κατεστημένες εικόνες, μένοντας όμως τελικά χωρίς απάντηση! Όλα καλυμμένα από μια υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία!

Μεγαλοφυές και αφαιρετικό!


του Γιάννη Ραουζαίου giannis.raouzaios@myfilm.gr 

_____________________________________________________________

Η Βαθμολογία μου:

Ευφυές και μεγαλοπρεπές, ασπρόμαυρο φιλμ, που λειτουργεί σε πολλαπλά επίπεδα, αφαιρετικά και μεταφορικά πάνω στη γέννηση, την προπαγάνδα και τον επεκτατισμό της μεγάλης εθνικιστικής Ιδέας χρησιμοποιώντας ένα τοπικό χαρακτηριστικό παράδειγμα από τη ζωή σ' ένα προτεσταντικό χωριό της Γερμανίας, λίγο πριν την αυγή του Α' Π.Π.

Κάτι παραπάνω από μια ψυχαγωγική ταινία, καθώς ξεκινάει με αφετηρία τον φιλοσοφικό στοχασμό, πορεύεται με την διαλλεκτική και καταλήγει στον συλλογικό υπαρξισμό. Ένα κινηματογραφικό δοκίμιο.


του Δημήτρη Παπαμίχου me@myfilm.gr


_____________________________________________________________ 


Η Βαθμολογία μου:

Στα Γρήγορα:
Καταρχήν να προειδοποιήσω να μη πλησιάσουν οι «εχθροί» του σινεφίλ κινηματογράφου.

Δυόμιση ώρες διαρκεί το νέο φιλμ του Haneke και σε αυτό μας δείχνει ένα εντελώς διαφορετικό πρόσωπο του, επιβεβαιώνοντας το πολύπλευρο της καλλιτεχνικής προσωπικότητας του. 

Ποτέ, ασπρόμαυρο φιλμ, δεν με έχει μαγέψει αισθητικά, σε τέτοιο βαθμό, όσο το “Η Λευκή Κορδέλα : Μια Ιστορία για τα Παιδιά της Γερμανίας ”. 

Στα Χαλαρααά... :
Η ασύλληπτης αισθητικής αξίας ασπρόμαυρη φωτογραφία, η υψηλής πιστότητας αναπαράσταση της εποχής και της γερμανικής επαρχίας, τα χρονικώς τραβηγμένα περιγραφικά κάδρα, οι διάλογοι μεγάλης εσωτερικής έντασης, οι αυστηρά ορισμένοι κοινωνικοί ρόλοι των χαρακτήρων, η φασιστική ατμόσφαιρα και το contrast που κάνει με αυτή ο μοναδικός γνήσια μετριοπαθής και δημοκρατικός χαρακτήρας της ταινίας (ο δάσκαλος), όλα αυτά δίνουν στην συγκεκριμένη ταινία μια μη συμβατική δυναμική, της οποίας όμως η ένταση είναι αδιαμφισβήτητη για κάθε φίλο του κλασικού κινηματογράφου.

Όλοι οι ηθοποιοί δίνουν απίστευτες ερμηνείες, με εξέχοντες την Susanne Lothar, τον Ulrich Tukur και τον Burghart Klaussner. Αυτό φαίνεται και στις σιωπές της ταινίας και στους διαλόγους. Επίσης, η επιλογή των παιδιών είναι ενδεικτική του πόσο μεγάλη βάση δόθηκε στο casting των ηθοποιών, το οποίο ήταν εξαντλητικό και για τα παιδιά και για τους κομπάρσους.

Τα λεγόμενα του Haneke περί απαρχής του φασισμού, στην αυγή του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, τα θεωρώ ως ατυχή, και ως λεγόμενα στην προσπάθεια να πάρει η ταινία μια πιο συμβατική τροχιά και να μπει σε ένα πιο εκλαϊκευμένο κουτί marketing. Πιστεύω όμως, ότι ο Haneke μας δίνει κάτι πολύ μεγαλύτερο. Πετυχαίνει να μας δώσει μια αφηρημένη και σχεδόν ρεαλιστική αναπαράσταση, κάθε φασιστικής δομής, είτε αυτή τοποθετείτε στην Γερμανία, είτε σε οποιαδήποτε άλλη χώρα, είτε στο χθες, είτε στο σήμερα. Επίσης, μας δίνει μια μελανά χρωματισμένη άποψη, για το πόσο ύπουλα παρεισφρέει η τρομοκρατία μέσα σε μια κοινωνία, ποιά αίτια μπορεί να έχει ή να μην έχει, σε ποιο βαθμό μπορεί να ταυτιστεί ως έννοια με τον φασισμό, αλλά και το πόσο η λανθασμένη αντίδραση της κοινωνίας απέναντι της (κλείσιμο και εσωστρέφεια), μπορεί να οδηγήσει σε ακόμα χειρότερες καταστάσεις.
 

του Γιάννη Πεντσερετζίδη yannis.pentseretzidis@myfilm.gr



http://www.myfilm.gr/4963.html 



 _____________________________________________________________

Προβολή Κυριακή  11 Νοεμβρίου, ώρα 20:30 αίθουσα Δ.Μπόγρη Δημαρχείο Σαλαμίνας

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Σκηνοθεσία Τόνι Κέ με τους: Έντουαρντ Νόρτον, Έντουαρντ Φερλόνγκ, Φαϊρούζα Μπαλκ, Μπέβερλι Ντ' Άντζελο, Έλιοτ Γκουλντ, Στέισι Κιτ 

Ένας Αμερικανός νεοναζί, που μόλις αποφυλακίστηκε για το φόνο δύο μαύρων, προσπαθεί να πείσει το μικρότερο αδελφό του, ο οποίος τον έχει ως ίνδαλμα, για το αδιέξοδο της ρατσιστικής φιλοσοφίας του μίσους.

ΜΕΤΑ ΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΤΑΙΝΙΑΣ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ: 

ΤΟΝ ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟ, ΤΗ ΒΙΑ, ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜO


http://salamina-press.blogspot.com/2012/11/blog-post_7.html 





Δημοσίευση σχολίου

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP