Κινηματογραφικό έργο: Οι Αδοξοι Μπάσταρδη

>> Σάββατο, 9 Ιουνίου 2012


Ένας ανορθόγραφος τίτλος χρησιμοποιείται για να ντύσει μια ανορθόγραφη εκδοχή του Δεύτερου Παγκόσμιου Πόλεμου, με φανταστικούς και άδωξους χαρακτήρες, όπου όλοι τους είναι πολύ μπάσταρδοι. (Και αυτό μάλλον είναι η μόνη αλήθεια που ποτέ δεν ειπώθηκε τόσο ανοικτά για ...αυτό το κομμάτι της Παγκόσμιας Ιστορίας)

Στο πρώτο μέρος της ταινίας, που είναι και το σοβαρότερο τμήμα και ιδιαίτερα δυνατό, αναρωτιέται κανείς με ανασφάλεια: ο Quentin Tarantino ασχολείται με τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο; Mα με τι καταπιάστηκε τώρα ο μπάσταρδος ...Η κωμική είσοδος του Brad Pitt λύνει γρήγορα αυτήν την παρεξήγηση και φανερώνει τις διασκεδαστικές προθέσεις του Quentin να μπλέξει αυτό το τμήμα της πολιτικής ιστορίας με χρονικά αντίστοιχο τμήμα της ευρωπαϊκής ιστορίας του κινηματογράφου και να παρωδήσει κεφάτα και έξυπνα αυτό το αλληγορικό δέσιμο.

Η ιστορία αφορά περιληπτικά την προσπάθεια εξόντωσης των Ναζί στην κατεχόμενη Γαλλία από μια ομάδα αμερικάνο-εβραίων μισθοφόρων με επικεφαλής τον υπολοχαγό Aldo Raine (Brad Pitt). Και έτσι αρχίζουν οι αλληγορίες και οι συμβολικές αντιπροσωπεύσεις να ξεδιπλώνονται, ιδιαίτερα φλύαρα με ατέλειωτους διαλόγους, όμως και αυτό έχει την ειρωνική αναφορά του στην ναζιστική λογοκρισία και έλλειψη της ελευθερίας του λόγου.

Η επιτηδευμένη ευγένεια και διεστραμμένη ευφυΐα των Ναζί απειλείται από την καμαρωτή brutal χωριατιά βίαιων αμερικανών κομάντος με κρυφή αγγλική υποστήριξη. Ακόμα και αν είναι χοντροκομμένο κάπως το αστείο για την αντιπαραβολή του γερμανικού κινηματογραφικού στιλ με το αμερικάνικο, η συμβολή όμως της αγγλικής βοήθειας που τονίζεται με την χρήση ενός Άγγλου κριτικού είναι αξιοσημείωτη. Οι αλληγορίες της ταινίας έχουν απίστευτες διακλαδώσεις.

Η διττή στάση των Γάλλων στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο θίγεται πολύ εκλεπτυσμένα και δεν είναι σίγουρα αυτή που θα τους έκανε να καυχιούνται.

Ο Tarantino ξεκλειδώνει το σενάριο του με μια ταινία μέσα στην ταινία, ένα έπος του γερμανικού κινηματογραφικού φασισμού, το A NATION`S PRIDE και η ευστοχία της επιλογής του φυσικά δεν σταματάει μόνο στον πόλεμο – ντροπή των Γερμανών, στην διττή στάση των Γάλλων, αλλά σίγουρα ξεκαρδίζεται στα γέλια με την υπερηφάνεια της αμερικάνικης γουέστερν ιστορίας που σφάγιαζε Ινδιάνους. Και σαν να μην του φτάνει το χωρατό αυτό, ονομάζει τον υπολοχαγό Aldo Raine: Άλντο ο Απάτσι.

Ένας καλός μου φίλος σχολίασε για την τελευταία ταινία του Tarantino: Θεέ μου ας είναι πραγματικά η τελευταία του!

Ίσως να είναι ανυπόστατες οι φήμες για το IQ του Quentin, όμως είναι πολύ ταιριαστό το παρατσούκλι enfant terrible για τον τύπο που τελευταία ξεζουμίζει κάθε b-movie για να μας σερβίρει την ικανοποίηση μιας αναζωογονητικής εκδίκησης.

Ο κινηματογράφος είναι αναμφίβολα ισχυρό μέσο μαζικής προπαγάνδας και ιδιαίτερα πολεμικής. Δεν ξέρω ποιος μπορεί να μας σώσει από την κινηματογραφική προπαγάνδα, σίγουρα πάντως πίσω από το κινηματογραφικό πανί υπάρχουν άδωξοι ήρωες και τα μηνύματα που στέλνουν μπορούν να πυρπολήσουν πολλές εύφλεκτες ιδέες.

Οικοδεσπότης της τελικής αναμέτρησης των Ναζί και της ομάδας του υπολοχαγού Aldo Raine είναι η Γαλλία, εκεί που διεξάγεται άλλωστε και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών, όπου και η ίδια η ταινία αναμετρήθηκε διόλου άδοξα. Και όπως το σενάριο χάρισε το τέλος του πολέμου, έτσι και η επιτροπή του φεστιβάλ χάρισε το βραβείο στα χέρια που το άξιζαν, αποδίδοντας τα του Καίσαρος τω Καίσαρι.

http://cine.gr/film.asp?id=712209&page=4

Δημοσίευση σχολίου

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP