Περιβαλλοντική αγωγή από τα θρανία

>> Παρασκευή, 6 Απριλίου 2012


Ευαισθητοποιούν, κινητοποιούν και λειτουργούν ως καταλύτης εντάσεων μεταξύ μαθητών, καθηγητών και γονέων. Δεν πρόκειται για κάποιο μαγικό φίλτρο, αλλά για τα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που έχουν γίνει πλέον θεσμός σε πολλές σχολικές μονάδες. Kατά την περασμένη σχολική χρονιά πραγματοποιήθηκαν 2.138 προγράμματα στη δευτεροβάθμια και 3.193 προγράμματα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ το 2009-2010 τα αντίστοιχα προγράμματα ήταν 3.247 και 3.931.

Οι συμμετέχοντες μαθητές πέρυσι ήταν 50.304 από τα Γυμνάσια και Λύκεια και 71.780 από το Δημοτικό, κατά τι λιγότεροι από τη σχολική χρονιά 2009-2010, όπου είχαν φτάσει τους 80.271 και 81.793. Στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ακόμα, επιμορφώθηκαν πέρυσι 1.240 εκπαιδευτικοί, που εκπαίδευσαν 7.039 παιδιά.

Η έννοια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σήμερα διευρύνεται και απευθύνεται πλέον στο σύνολο της κοινωνίας. Ετσι, τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης έχουν μετονομαστεί σε Κέντρα Διά Βίου Μάθησης για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Τα περισσότερα προγράμματα υλοποιούνται από ΜΚΟ και ιδιωτικούς φορείς, μετά τον έλεγχο με διαφανείς διαδικασίες από το υπουργείο Παιδείας και τελώντας υπό την αιγίδα του. Μεταξύ αυτών, η «Κ» παρουσιάζει δύο εκ των δημοφιλέστερων προγραμμάτων, το «Αειφόρο Σχολείο» (που διαχειρίζεται η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού) και το «Οικολογικό Σχολείο» (που διαχειρίζεται η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας του Περιβάλλοντος).

Στα 5.331 προγράμματα πέρυσι έλαβαν μέρος 122.084 μαθητές –Στόχος του νέου θεσμού η εμπλοκή γονέων, τοπικής κοινωνίας
 
Κοινή προσπάθεια
Ενα βήμα πιο κοντά ήρθε η κοινωνία στο Ξυλόκαστρο πέρυσι. Καθηγητές του 2ου Γυμνασίου Ξυλοκάστρου, μαθητές, βοηθητικό προσωπικό, γονείς, εργαζόμενοι στο Κέντρο Υγείας, αλλά και τον Δήμο έβαλαν ένα «χεράκι» για το πρώτο βραβείο. «Η φιλοσοφία του προγράμματος είναι ολιστική» επισημαίνει η χημικός κ. Σοφία Σμυρνή, που ήταν η διευθύντρια του σχολείο πέρυσι και ενορχήστρωσε το όλο εγχείρημα. «Ανέκαθεν ήμασταν ένα δραστήριο σχολείο», θυμάται «κάναμε ανακύκλωση κάθε μορφής υλικού: χαρτί, πλαστικό, μπαταρίες, ηλεκτρικές συσκευές». Η ένταξη στο πρόγραμμα έγινε το «αγώγι» που όχι μόνο ξύπνησε τον αγωγιάτη, «αλλά μας ανάγκασε να συστηματοποιήσουμε τη δράση μας και να συσπειρωθούμε, ενώ παράλληλα το έπαθλο λειτούργησε ως κίνητρο».

Το «Αειφόρο Σχολείο» θέτει 60 δείκτες αξιολόγησης, οι οποίοι κινούνται γύρω από τέσσερις άξονες: την κοινωνία, την οικολογία, το περιβάλλον και τον πολιτισμό. Ετσι, οι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν κάλυπταν... όλα τα γούστα και αναδείκνυαν πολλές και διαφορετικές δεξιότητες των μαθητών. Οπως διαπιστώνει κανείς επισκεπτόμενος το site http://2gym-xylok.kor.sch.gr η περυσινή χρονιά συμπεριέλαβε από δενδροφυτεύσεις μέχρι... διαγωνισμό ποίησης και αδελφοποιήσεις σχολείων!

Πέρα από τις παρεμβάσεις οικολογικού χαρακτήρα στο πλαίσιο της διδασκαλίας φυσικών επιστημών, οι μαθητές του Γυμνασίου ενημερώθηκαν για την περιβαλλοντική όχληση που δέχεται ο όμορος κορινθιακός κόλπος. Φύτεψαν στον κήπο του σχολείου, έκαναν κομπόστ και ανακύκλωση, με τη βοήθεια γονιών εγκατέστησαν μέχρι και θερμοκήπιο. Στο πνεύμα της οικολογίας και οικονομίας, καθιέρωσαν μια ντουλάπα ως «τράπεζα ρούχων», «τα επαναχρησιμοποιούσε όποιος συμμαθητής τα χρειαζόταν».

Αντίστοιχα, η καθηγήτρια μουσικής σε εξωσχολικές ώρες οργάνωσε «εργαστήρι μουσικής», διδάσκοντας εθελοντικά μουσική τα παιδιά. «Στο μάθημα Βιολογίας με την Α΄ Γυμνασίου στο τέλος κάθε κεφαλαίου, δημιουργούσαμε ένα κόμικ χωρίζοντας την τάξη σε ομάδες: ο καθένας έκανε ό,τι μπορούσε» περιγράφει η κ. Σμυρνή. Οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου δραματοποίησαν με βάση το κείμενο της Ιλιάδας και σκηνοθέτησαν θεατρικό που ανέβασαν σε Κόρινθο και Ξυλόκαστρο. «Το μέγα κέρδος δεν ήταν το βραβείο, αλλά το ότι τα παιδιά διοχέτευσαν τη δημιουργικότητά τους αλλού, με αποτέλεσμα να έχουμε λιγότερες ποινές», καταλήγει η ίδια.

Γονείς, δάσκαλοι, παιδιά διεκδικούν το «δέκα»
Σήκωσαν τα μανίκια και «ρίχτηκαν» στη δουλειά το πρωί της προπερασμένης Κυριακής. Ο λόγος για τους μαθητές, γονείς και δασκάλους του 8ου Δημοτικού Aνω Γλυφάδας, στους πρόποδες του Υμηττού. «Συγκεντρωθήκαμε πάνω από 200 άτομα και δουλέψαμε από τις 9 π.μ. έως τις 2 μ.μ. για τον καθαρισμό και εξωραϊσμό του σχολείου μας» εξηγεί στην «Κ» ο υποδιευθυντής του δημοτικού, κ. Σταμάτης Σκαμπαρδώνης. Μέσα σε λίγες ώρες το κτίριο ήταν αγνώριστο: οι τοίχοι είχαν βαφτεί, τα απορρίμματα είχαν συλλεγεί, στον κήπο είχαν φυτευθεί μια ελιά, μια αμυγδαλιά, κάθε λογής αρωματικά φυτά!

Παράλληλα, οι μαθητές είχαν ζωγραφίσει στο προαύλιο ένα «φιδάκι», ομοίωμα του επιτραπέζιου παιχνιδιού όπου όμως τώρα κερδίζει όποιος ξέρει να διαχειρίζεται ορθά τα σκουπίδια. «Το όφελος είναι διπλό, καθώς και το σχολείο μεταμορφώσαμε και ενεργούς πολίτες διαμορφώνουμε», σχολιάζει ο κ. Σκαμπαρδώνης. «Οποιαδήποτε δραστηριότητα »σπάει» τη ρουτίνα του σχολείου, ενθουσιάζει και κινητοποιεί τα παιδιά, που εν τέλει δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους», παρατηρεί ο ίδιος. «Ολα αυτά αποκτούν μεγαλύτερη αξία σήμερα, όπου λόγω της κρίσης τα παιδιά επιδεικνύουν μεγάλη επιθετικότητα», επισημαίνει.

Το εν λόγω σχολείο συμμετέχει στο Διεθνές Πρόγραμμα του FEE (Iδρυμα για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση) «Οικολογικά Σχολεία», του οποίου Εθνικός χειριστής στην Ελλάδα ήδη από το 1995 είναι η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης. Πρόκειται για ένα project με δράσεις για την ενέργεια, το νερό, τα απορρίμματα, τη σχολική αυλή και το αειφόρο σχολείο. Στην επιτροπή κάθε διαγωνιζόμενου σχολείου συμμετέχουν επιπλέον γονείς και εκπρόσωποι του Δήμου. «Η δράση μας στοχεύει στη μείωση των σκουπιδιών στην τάξη, το σχολείο και τη γειτονιά». Σε κάθε τάξη έχει τοποθετηθεί κάδος ανακύκλωσης, ενώ το σύνολο των ανακυκλώσιμων μεταφέρεται στους κάδους κάθε Παρασκευή από τα παιδιά και τον δάσκαλό τους.

Παράλληλα, στα διαλείμματα κυκλοφορεί ένας μαθητής της Δ΄ τάξης που επωμίζεται τον ρόλο της «πράσινης ρουφήχτρας», μαζεύει τα σκουπίδια και «επιπλήττει» τους συμμαθητές του φυσώντας την τρομπέτα του. Οι μαθητές της Ε΄ και Στ΄ τάξης φιλοτέχνησαν αφίσες με οικολογικά μηνύματα, που μοίρασαν σε καταστήματα της περιοχής.

Tης ΙΩΑΝΝΑΣ ΦΩΤΙΑΔΗ
 



http://portal.kathimerini.gr

1 comments:

Ανώνυμος,  8 Απριλίου 2012 - 10:58 μ.μ.  

Δυστυχως η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στα σχολεία φθήνει συνεχώς. Οι αιτίες; Αρκετά σχολεία κάνουν εικονικά τέτοια προγράμματα για να συμπληρώνουν οι καθηγητές τα ωράρια τους. Παράλληλα δεν υπάρχει ούτε ευρώ για την χρηματοδότηση των προγραμμάτων (οι καθηγητές που πραγματικά το έχουν μεράκι βάζουν από την τσέπη τους). Για πρόσθετη αμοιβή των καθηγητών ούτε λόγος.

Δημοσίευση σχολίου

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP