Κινηματογραφικό έργο: Θανάση πάρε τ'όπλο σου (1972)

>> Παρασκευή, 28 Οκτωβρίου 2011

Υπόθεση: Ενας αεικίνητος και καλοσυνάτος ιδιοκτήτης φορτηγού το οποίο ακόμα χρωστάει, ο Θανάσης (Θανάσης Βέγγος), έχει στο κεφάλι του μια ανύπαντρη αδελφή, και τρέχει νυχθημερόν να προλάβει τις υποχρεώσεις που τον κυνηγούν αδυσώπητα. Υποχρεώσεις που όλο και μεγαλώνουν, καθώς αναγκάζεται να δανειστεί από το αφεντικό του, τον κυρ-Αποστόλη, για να προικίσει την αδελφή του με ένα σπιτάκι, ώστε να μπορέσει επιτέλους να παντρευτεί τον αγαπημένο της. Μια μέρα, ο Θανάσης καλείται να μεταφέρει τα έπιπλα μιας κοπέλας που την πέταξαν στο δρόμο, και βρίσκεται αντιμέτωπος με μια πτυχή της καθημερινής απανθρωπιάς. Στη συνέχεια τρέχει και δεν φτάνει, καθώς θα βρεθεί μπροστά σε απίστευτες καταστάσεις που υπερβαίνουν κάθε λογική, όπως σ' ένα σουρεαλιστικό πεδίο μάχης όπου όλοι βάλλουν με μανία εναντίον όλων, για ακατανόητους λόγους.

Σκηνοθεσία Ντίνος Κατσουρίδης. Πρωταγωνιστούν Θανάσης Βέγγος, Έφη Ροδίτη, Αντώνης Παπαδόπουλος, Βάσος Ανδρονίδης, Ανδρέας Καλαβρούζος


Κριτική: Κορυφαία στιγμή στην καριέρα του ''καλού μας ανθρώπου'' και γενικότερα της συνεργασίας του με τον σημαντικό σκηνοθέτη Ντίνο Κατσουρίδη. Έχοντας προηγηθεί ένα χρόνο πιο πριν η επιτυχία του ''Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση'', η ταινία αυτή αποδεικνύει το πηγαίο ταλέντο του Θανάση Βέγγου και σε λιγότερο κωμικούς ρόλους. Γυρισμένες κι οι δύο ταινίες μέσα στην δικτατορία, μπόρεσαν να περάσουν πιστεύω το μήνυμά τους στους ανθρώπους της εποχής. Εκείνη την χρονιά, όπως και την προηγούμενη για το ''Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση'', ο Βέγγος κερδίζει το βραβείο του Α' ανδρικού ρόλου στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Προσωπικά, εκτιμώ περισσότερο αυτή την περίοδο του Βέγγου όπου πρωταγωνιστεί σε δραματικές κωμωδίες με πολιτικό υπόβαθρο γιατί έχουν κάτι να μας πουν για το κλίμα της εποχής. Ο ήρωας που ενσαρκώνει ο Βέγγος θα μπορούσε να είναι ο καθένας από εμάς. Καταχρεωμένος και πιεσμένος από παντού, δέχεται πυρά από πολλές κατευθύνσεις ταυτόχρονα. Το σύστημα, τελικά, καταφέρνει ή να σε κάνει τρελό και να σε αποβάλλει με τον πιο εξευτελιστικό τρόπο ή να σε κάνει μαριονέτα του. Ο ήρωάς μας, δυστυχώς, βρίσκεται στην πρώτη κατηγορία αφού δεν μπορεί ακόμα στην ζωή του να εξασφαλίσει ούτε τα προς το ζην. ''Θανάση πάρε το όπλο σου'' όπως Έλληνα πάρε το όπλο σου! Αντιστάσου στην δικτατορία (της εποχής), αντιστάσου στο σημερινό σύστημα που έχει καταμακελέψει τα πάντα και σε ξεζουμίζει! Η τελευταία σκηνή σε κάνει να σκέφτεσαι όλα τα παραπάνω την στιγμή που ο Βέγγος δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας  που θα ζήλευε και ο καλύτερος και πιο σπουδαγμένος ηθοποιός του Χόλιγουντ. 

Γι'αυτό, όλα ξεκινάνε από την καρδιά! 

Ο Θανάσης μας έπαιζε πάντοτε με την καρδιά του και με την ψυχή του. Αντιπαράδειγμα; Η πορεία των τελευταίων 15 ετών του Ντε Νίρο στον κινηματογράφο. Χωρίς νεύρο, χωρίς καθόλου διάθεση για να ''δώσει'' κάτι παραπάνω στον θεατή, να μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν είναι ο ίδιος άνθρωπος που μας έκανε ''να πάρουμε το όπλο μας'' κατά όλων αυτών που μας εκμεταλλεύονταν μετά την προβολή του ''Ταξιτζή''...Θα ήταν άδικο να μην γίνει αναφορά και στο όνομα του Αντώνη Παπαδόπουλου, μόνιμου σχεδόν συμπρωταγωνιστή του Βέγγου. Εμφανίζεται σε μόλις δύο σκηνές αλλά πραγματικά στην δεύτερη από αυτές δίνει τον καλύτερό του εαυτό, αποδεικνύει το πόσο άξιος είναι να σταθεί δίπλα στον Βέγγο. Ο Θανάσης δεν ήταν ακριβοπληρωμένος ηθοποιός όμως ένα είναι σίγουρο : θα περάσει στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου γιατί ήταν ο μοναδικός ηθοποιός που ταυτίστηκε με το δράμα και την καθημερινότητα του μέσου Έλληνα...Όσοι δεν την έχετε δει, δείτε την χωρίς δεύτερη σκέψη, θα σας συγκλονίσει και θα σας καθηλώσει!

Π.Λ

http://kritiki-gr.blogspot.com/2011/05/1972.html

Δημοσίευση σχολίου

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP