Το κερί που αφήνει μισόν αιώνα

>> Τρίτη, 14 Ιουνίου 2011

Ο άοπλος νεαρός Κινέζος που στέκεται με τα χέρια απλωμένα μπροστά στο τανκ λίγο πριν ξεκινήσει η σφαγή των διαμαρτυρόμενων φοιτητών στην Πλατεία Τιεν Αν Μεν του Πεκίνου το 1989, φωτογραφημένος από τον φωτορεπόρτερ Στιούαρτ Φράνκλιν.

Η λιτή λιθογραφία του Πάμπλο Πικάσο με το περιστέρι που πετάει μπροστά από έναν άνθρωπο κλεισμένο στα σίδερα ενός κελιού. Η αφίσα από το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου, με την ποδοσφαιρική μπάλα φτιαγμένη από συρματόπλεγμα, του 1978, που καλούσε σε μποϊκοτάζ της διοργανώτριας χώρας, της Αργεντινής, με το σύνθημα «Ναι στο ποδόσφαιρο - όχι στα βασανιστήρια», αφού η Αργεντινή βρισκόταν τότε κάτω από το δικτατορικό καθεστώς του Χόρχε Ραφαέλ Βιντέλα. Αλλά και η επίκαιρη ξανά αφίσα από το 1994 για την Αίγυπτο, με το τρομαγμένο βλέμμα μιας γυναίκας τυλιγμένης με το τσαντόρ, που απαιτεί να δοθούν ίσα δικαιώματα στις γυναίκες της χώρας.


Είναι μόνο κάποιες από τις 50 αφίσες της Διεθνούς Αμνηστίας που εκτίθενται στην γκαλερί WTF της Μπανγκόκ κάτω από τον τίτλο «Change this world! 50 years of poster for Amnesty International (1961-2011)». Γιορτάζοντας τα 50 χρόνια αγώνα για την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων σε όλο τον κόσμο, η οργάνωση παρουσιάζει πρώτη φορά σε ασιατική χώρα αυτή τη συλλογή όπου φημισμένοι καλλιτέχνες και φωτορεπόρτερ πρόσφεραν το έργο τους για να συνεχίσει η Διεθνής Αμνηστία να «ρίχνει ένα φως για την ελευθερία και τη δικαιοσύνη μέσα σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο».

Η συνεισφορά της τέχνης στην υπόθεση της Διεθνούς Αμνηστίας ξεκίνησε το 1961. Τότε ο Πίτερ Μπένενσον, ένας από τους ιδρυτές της μη κυβερνητικής οργάνωσης, ζήτησε από τη βρετανίδα εικαστικό Νταϊάνα Ρέντχαουζ να φτιάξει το σήμα της Διεθνούς Αμνηστίας.

Ο Μπένενσον είχε εξοργιστεί από την υπόθεση δυο πορτογάλων φοιτητών που φυλακίστηκαν από τη χούντα του Σαλαζάρ, επειδή τόλμησαν να υψώσουν τα ποτήρια τους και να κάνουν μια πρόποση στην ελευθερία. Οπότε θέλησε να περάσει στην δράση ιδρύοντας την οργάνωση. Και η Ρέντχαουζ, εμπνεόμενη από το παλιό ρητό «Είναι καλύτερα να ανάψεις ένα κερί αντί να καταριέσαι το σκοτάδι», έφτιαξε το γνωστό πια σήμα με το αναμμένο κερί τυλιγμένο σε συρματόπλεγμα. Ενα σήμα που έγινε σύμβολο ενάντια στην καταπίεση και τη αδικία και εξασφάλισε στην οργάνωση πάνω από τρία εκατομμύρια μέλη σε 150 χώρες μέχρι τώρα.


Μισόν αιώνα μετά την εμφάνισή της, η Διεθνής Αμνηστία συνεχίζει να μάχεται για το σεβασμό των δικαιωμάτων των ανθρώπων σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Μόνο της όπλο, η πίεση που ασκεί σε κάθε εξουσία μέσα από εκστρατείες ενημέρωσης των πολιτών και συλλογές υπογραφών. Μια αφίσα από το βελγικό τμήμα της οργάνωσης που κυκλοφόρησε το 2006 δείχνει ένα σύμπλεγμα από πένες. Ο τίτλος της αφίσας,

«Γίνε ο εφιάλτης των βασανιστών»

εξηγεί ξεκάθαρα ότι μπορεί μια υπογραφή να μην έχει σημασία, αλλά οι υπογραφές εκατομμυρίων λειτουργούν ως μοχλός πίεσης, ώστε να σταματήσουν όποιες κυβερνήσεις χρησιμοποιούν τα βασανιστήρια για να επιβεβαιώσουν την ισχύ τους.[...]

Περισσότερα: http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes&id=283089


http://www.amnesty.org.gr/

http://www.juxtapoz.com/Current/50-years-of-amnesty-international-poster-art
http://www.guardian.co.uk/world/gallery/2011/apr/03/amnesty-international-posters-in-pictures

Δημοσίευση σχολίου

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP